vadipats.lv

Kāds liktenis Mikrouzņēmuma nodoklim?

Šogad septembrī aprit gads kopš Latvijas biznesa vidē ienāca jauns skaidri definēts termins - „Mikrouzņēmējdarbība”, kam 2010.gada 1.septembri tika apstiprināta īpaša nodokļu maksāšanas kārtība. Tas neapšaubāmi bija risinājums krīzes nomocītajiem, taču daudzi to izmantoja arī nodokļu optimizēšanas nolūkos. Šobrīd atklāts ir jautājums vai mikrouzņēmuma nodokļa risinājums ilgtermiņa?

Noslēdzot 2009.gada 30.oktobrī pieņemtos MK. Noteikumus Nr.748 „Par Koncepciju par mikrouzņēmumu atbalsta pasākumiem”, 2010.gada 1.septembrī stājās spēkā "Mikrouzņēmuma nodokļu" likums. Kas, lai arī sasteigts un idejiski neīsteno visus minētajā koncepcijā izvirzītos uzdevumus, ir vairāk nekā nekas.

Uzreiz ar likuma stāšanos spēkā Latviju pāršalca jaunajai nodokļu maksāšanas kārtībai veltītu semināru un apmācību vilnis. Netrūka arī tādu, kas atklāti manifestēja šo risinājumu kā nodokļu optimizācijas shēmu. Ar laiku tika identificēti un atrunāti galvenie ar šo nodokļu maksāšanas kārtību saistītie riski, neskaidrības un izaicinājumi. Jaunā nodokļu maksāšanas kārtība Latvijas uzņēmējdarbības vidē tika apgūta un iedzīvojās ļoti ātri.

Tomēr jāatgādina, ka mikrouzņēmumu nodokļa likumā ir ierakstīti arī pārejas noteikumi, kas paredz, ka Ministru kabinets izvērtē šā likuma praktiskās īstenošanas gaitu un rezultātus, it īpaši attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas iemaksām un sociālās apdrošināšanas pakalpojumu pieejamību mikrouzņēmumu darbiniekiem, un līdz 2011.gada 1.oktobrim iesniedz Saeimai ziņojumu par to. Tas nozīmē, ka likumā leģitīmi paredzēta iespēja to atcelt, pārskatīt un mainīt.

Kopš 2010.gada 1.septembra VID un Uzņēmumu reģistrā (UR) mikrouzņēmuma nodokļa maksātāja statuss piešķirts 14 094 personām, no tiem 9611 ir juridiskas personas, 3673 fiziskas personas un 810 - individuālie komersanti.

Mikrouzņēmumu nodokļa ieņēmumi laika periodā no 2010.gada septembra līdz 2011.gada augusta beigām ir 5,3 miljoni latu. Precīzs pirmā gada nodokļu ienākumu izvērtējums vēl ir priekšā, kā arī priekšā ir izvērtējums par to vai šī nodokļu maksāšanas kārtība bija ieguvums vai zaudējums Latvija tautsaimniecībai. Visu sarežģī arī Saeimas ārkārtas vēlēšanas un gaidāmās pārmaiņas, kas šo izvērtējumu visticamāk aizkavēs.

Lai vai kā nebūtu, kā jau atsevišķi nodokļu eksperti ir izteikušies, pati nodokļu maksāšanas kārtība visticamāk saglabāsies, bet būtu jāgaida izmaiņas tajā, ierobežojot izmantošanu nodokļu optimizācijas nolūkos. Paralēli tam arī VADIPATS.lv mēģina darīt visu iespējamo, lai arī SIA mikrouzņēmējiem nākotnē būtu iespējams izmantot atvieglotās grāmatvedības prasības, lietojot vienkāršo ieraksta uzskaites metodi, kā tas starp citu bija paredzēts jau sākumā MK. Noteikumoss Nr.748 „Par Koncepciju par mikrouzņēmumu atbalsta pasākumiem”.

 

www.vadipats.lv
Šī e-pasta adrese ir aizsargāta pret mēstuļošanu (spam), Jūsu pārlūkam ir jābūt aktivizētam Javascript, lai to aplūkotu
12.09.2011

Rakstā izmantoti dati no D.Tomsones (LETA) relīzes 05.09.2011 („Mikrouzņēmuma nodokļa maksāšanai gada laikā pieteikušās 15 116 personas; reģistrēti 14 094 šādi uzņēmēji